Wednesday, May 28, 2008

Sorrowful moment.That's unforgettable!

Cikgu! shave tu maknanya ape?

Dengan tersenyum,beliau menunjukkan gaya seseorang mencukur jambang.

ooo.bercukur rupanya.Demikianlah hari-hari berikutnya.Soalan demi soalan telah diajukan kepadanya jika terdapat kemusykilan dalam pelajaran.

Ada sekali tu,apa beza graceful,carefull ngan gracious cikgu?

Lalu beliau menerangkan satu persatu dengan ringkas tapi padat.

Itulah dia cikgu Ahmad atau lebih mesra dipanggil cikgu Mat.

Ada pernah sekali aku terpanggil 'AYAH' sewaktu bertanyakan soalan.Semua student lain terkejut seketika.Begitu juga aku.Bukan sengajaku memanggil beliau dengan panggilan sebegitu,cuma terbiasa memanggil ayahku di rumah.

Ayahku juga seorang guru disebuah sekolah.

Ooh.Alangkah indahnya kalau kembali ke zaman tu..10 tahun yang lalu.

Tidak menghadapi segala masalah pelajaran.Sebab mempunyai seorang guru yang penyayang dan mengajar tanpa jemu.

Walaupun beliau hanyalah guru tuisyen.

Imbasanku berakhir disitu..

Sedang aku tersengih keseorangan bermain game,aku menerima satu mesej dari bonda tersayang.

Kucapai dengan curious menantikan mesej yang keluar.

Din,cikgu mat yang ajar tuisyen tu dah meninggal pagi tadi.


Aku terkedu seketika.

Lidahku kelu.Tak terkata apa-apa.Ku baca mesej tu berulang kali untuk memastikan tiada kesilapan yang ditulis.

Terlintas dalam benak hatiku,baru bulan lepas aku jumpa beliau daam keadaan sihat.Aku masih tak percaya dan bingung.

Jujurnya aku terkejut dan serta merta aku call bondaku untuk mengetahuinya lebih lanjut.

Inginku balik,tapi apakan daya kerana jauhnya tempatku belajar dengan kampung halaman.

Sewaktu berbual,bondaku ada menceritakan bahawa cikgu mat amat menyayangiku.Dia selalu bertanya tentang progressku,dan memberi galakan kepadaku agar terus maju kehadapan.

Air mataku mengalir tanpa disedari bila mendengar ayat shahdu bondaku.

Bila kuimbas balik 10 tahun yang lalu,kenangan bersamanya,

Terlintas difikiranku untuk pulang ke kampung menjenguk beliau buat kali yang terakhir,tapi apakan daya setelah kuterima berita kematiannya dalam tempoh setengah jam lagi untuk beliau dikebumikan.

Aku termenung seketika.Memikirkan dan mengenangkan kebaikannya kepada aku.

Kuambil wuduk dan membentangkan sejadah.

Kucapai surah yassin untuk dihadiahkan kepadanya.

Esoknya,aku masih teringat akan beliau.Masih tak dapat menerima kenyataan.

Sebenarnya bukan senang untuk belajar menerima kenyataan.Cuma senang untuk mengajar orang untuk menerima perasaan.

Tapi,aku teringat akan pesanan ayahku kepadaku,"janganlah bersedih sangat tentang kematian sedangkan setiap yang bernyawa tu pasti menemui mati".

Aku termenung dan berfikir panjang.Lama jugak aku termenung.Lama-kelamaan,barulah aku mengerti dan dapat menerima kenyataan serta sedar bahawa mati itu tidak menunggu kita.

Sama-sama kita doakan semoga roh beliau berada dikalangan orang-orang yang soleh.
AL-FATIHAH


No comments: