Saturday, May 24, 2008

Soal maruah

Baru-baru ni, semua rakyat Malaysia telah digemparkan dengan kemenangan singapura untuk memiliki pulau batu putih oleh makkamah keadilan antarabangsa (ICJ) yang pernah menjadi isu beberapa tahun lalu.

Aku pernah terfikir kenapa Malaysia beriya-iya nak sangat pulau batu putih tu?Bagi je kat singapura.Tak payah gaduh-gaduh.Bukannya boleh buat kebun kelapa sawit pun kat sana.

Dah la singapura tu kecik giler compare ngan malaysia yang mempunyai banyak tanah dan kawasan.Tu pun jadi isu perebutan.

Rupa-rupanya bila kufikirkan kembali,itulah soal maruah Malaysia.Kalau kita mengalah sebelum bertempur,pastinya maruah kita jatuh dan sekaligus menunjukkan yang negara kita lemah.

Tapi,bila cakap soal maruah ni,aku tengok maruah orang zaman sekarang sudah semakin tipis dan nipis.Especially orang perempuan la.Kalau boleh,berjuanglah untuk mempertahankan maruah kita,agama dan bangsa macammana kerajaan cuba sedaya upaya untuk mendapatkan pulau batu puteh.Fikir-fikirkanlah.

3 comments:

dammit said...

pergeher!entry ko pendek n padat.

Jagatraya said...

kopergeheh,kupergeheh, sape lagi nak pergeheh..(Lagu nabil)

Tuan Caracol said...

maruah bermula dari rumah