Wednesday, June 25, 2008

Solat rawatib itu sunat ajela

Aku pulang ke kampung untuk bercuti.
Familyku yang lain juga pulang bercuti termasuk kakakku.
Tiba-tiba,"Din,ada tak buku-buku lama yang tak guna masa sekolah dulu?"pinta si kakak.
"Nanti jap,cari kat dalam laci"Aku membalas secara spontan.
Aku pun selongkarla almari ni dan membelek beberapa buah buku tulis sekolah menengahku.
Sedang aku membelek buku-buku tulis tadi,aku terjumpa satu buku tulis lamaku yang tiada tajuk mata pelajaran didepan.
Isi kandungan didalamnya hanyalah tercatat "Saya akan solat sunat rawatib setiap hari"
Ayat tu ditulis dari muka awal sampai muka akhir.Penuh satu buku dengan ayat tu.
Mak aih.Aku tergelak besar bila terbaca buku tu dan sekaligus teringat zaman menjadi mangsa denda dengan senior dulu.
Masa zaman tu,kalau tak solat sunat rawatib umpama melakukan satu jenayah besar gile.
Aku dah hampir melupakan kisah silam yang pahit tapi lucu tu.
Tapi,Bila difikirkan balik pada masa tu,memang padan muka aku...hehe

5 comments:

szakif said...

cuba ko selak2 lagi dalam. sure, mesti lebih besar ko akan gelak.

mengimbas kenangan lama memang kekadang mengenakkan, tapi kekadang memarakkan api kemarahan.

aku yang pertama. yang kedua, aku tolak jauh2 ke tepi.

akuYANGtipikal said...

hehehe...

nasib-tidak-pernah di buli..

tapi ingat...kalau tak semayang jemaah kene denda ngan senior.
lewat satu rakaat pon kire lewat~

fuh~

szakif said...

Let's join iiumbloggers.com - the central blog for bloggers among IIUM students.

This is not SPAM anyway :D
tumpang lalu ye~

Jagatraya said...

szakf-tu la psal,kadg2 bila imbas blk kenangan lama,nak trgelak pun ada..

akuyangtipikal-kalau msa sklh dulu masbuk pn mcm melakukan dosa bsar gak..

Matematis Muda said...

padan muka kau kena buli dgn aku~
haha

senior kau