Tuesday, June 3, 2008

Malu Bertanya Sesat Jalan

Siapa tak kenal adik gambang?

Kalau tak kenal,Nanti aku perkenalkan.

masa mula-mula aku jumpa dia dulu,ketika naik kereta

aku tidak bertegur sapa,cuma memperkenalkan nama sahaja.

Lama-kelamaan,dia semakin cuba bermesra dengan aku,soalan-demi soalan diajukan kepadaku,namun jauh di lubuk hati kecil ni kata
"bila ko nak balik sial",walaupun perit untuk diluahkan melalui lidah.

Itulahlah dia adik gambang yang masih menuntut di sekolah form 6 dekat gambang,kuantan.Beliau kerap memegang peribahasa melayu malu bertanya sesat jalan.Tapi,beliau datang tempatku tanpa tujuan dan aku pun tak pasti.

Aku masih ingat lagi first question dia dulu,"mintak maaf kalau soalan ni memberatkan kepala abang,CTS tu stand for what?"

Aku tidak menjawab,sebaliknya Helmi mencelah untuk menjawab.

Soalan demi soalan diajukan.Yang pentingnya soalan akan bermula begini"maafkan saya bang,nak tanya sikit,"

Ada satu hari aku sedang sibuk dengan kerja,beliau datang dan mahu ajak bersembang,namun mood aku tak berapa baik sangat ari tu.

Aku menjawab soalan-soalan beliau dengan sambil lewa dan tidak berperasaan.

Pada waktu itu roomate2ku sedang bermain gitar dan memasukkan kata-kata sindiran
mengenai aku dan adik gambang tadi didalam lirik lagunya.

Waktu tu adalah waktu keemasan bagiku untuk mengenakan balik roomate2ku itu.

Aku suruh adik gambang tadi pergi ajak bersembang dengan roomate ku tadi.Dan aku mengatakan bahawa roomateku sporting habis.

"betulke bang?"tanyanya dengan penuh minat.Aku mengangguk tanda betul.

Dengan seberapa pantasnya,dia ke compartment roomateku yang main gitar tadi untuk bersembang.

Soalan-demi soalan diajukan sampai mereka pening kepala dan tension.
"Haa.Lu kenabeb!.kutuk lagi aku..hehe..Kan dah pening kepala..aku menghantar kata-kata kutukan melalui vypress.

Sebenarnya,orang yang banyak bertanya ni adakalanya bagus,dan adakalanya annoying.Depend jugak la.Tapi,bagi aku kena tengok orang gak la.Kalau pasal pelajaran mungkin boleh consider.

Tapi,aku yakin,kalau korang dalam situasi aku,korang mesti cakap."wow.memang takleh blah la budak ni",

Aku juga yakin kalau korang jumpa orang yang macamni korang akan cakap macam matematismuda cakap "Sheeet".

No comments: