Wednesday, June 4, 2008

Harga Minyak naik lagi

Aku terkejut bila mendapat berita dari surat khabar bahawa minyak petrol dan diesel kat malaysia hari ini naik lagi sehingga mencecah Rm0.70-1.00.

Kini,harga petrol sudah mencapai Rm 2.78 seliter.

Begitu jugak dengan diesel yang sudah naik dari Rm 1.58 ke Rm 2.58.

Apa yang aku kesalkan adalah kenapa kerajaan menaikan harga minyak begitu pesat sekali.Walaupun aku tahu jawapannya.Takkan kerajaan tida inisiatif lain untuk membantu rakyat dalam menangani masalah ni.

Sekarang ni tahun 2008 adalah tahun paling banyak kenaikan harga barang.Semua benda naik.Walaupun minyak yang digali di bumi malaysia sendiri.Bukan itu saja,tambang bas juga akan naik sebanyak 100%.

Tarif elektrik juga akan naik pada awal bulan Julai akan datang.Belum lagi isu makanan seperti gula dan beras yang dah naik baru-baru ini.

Beras kini sudah naik harganya berbanding dulu sebanyak Rm 4.00.Itupun bergantung pada jenis beras.Ada yang sampai mengatakan kita patut kembali kepada makanan ruji kita dulu iaitu ubi kayu dan keledek.

Aku termenung seketika bila memikirkan masalah ini.Kalau gaji rakyat dinaikkan setiap kali kenaikan harga barang ada jugak bagusnya.

Benda macam ni tak menjadi masalah bagi golongan yang berkemampuan tapi amat perit untuk diterima bagi golongan yang miskin, sederhana dan para pelajar IPT.

Aku juga yakin majoriti rakyat malaysia menindas kenaikan harga minyak dan runcit yang kni semakin menjadi-jadi.

Di bawah ada aku sertakan graf untuk kenaikan harga minyak dan petrol di negara kita sejak tahun 2004.


1 comment:

dammit said...

pergh!siap ade graph lagi.