Wednesday, January 21, 2009

Lagu melayu or lagu lain?

Haha.Lama dah tak menuls blog..
Cuma aku kat sini hairan,kenapa orang melayu kita membenci lagu melayu sendiri.
Bukan itu sahaja,malah movie dan drama bersiri jugak ditolak ketepi.
Aku menulis di sini tiada berpihak kepada sesiapa,tapi cuma kehairanan.
Orang melayu punye lagu sedap jugak ape?
Tambahan sekarang ni,music dari independent band yang tumbuh macam cendawan sekarang.
Buktinya,tengoklah juara lagu tahun lepas ngan tahun ni.
Indi band jugak yang menang beb..
Tp,ramai yang mengatakan poyo lagi membosankan.
Apasal eh?
Music english pun takde la hebat sangat(sometimes).
Tp,kadang-kadang menusuk kalbu jugak.
Ok.Senang cite,setiap music di country masing-masing best.
Macam lagu dari negeri jepun,indon,korea,arab dan hisdustan.Tapi,kalau tamil memang dikecualikan.
Hati ni memang takleh terima irama dari diorang punye kaum.
Contoh macam geli mat ngan lagu telur-telur..(dinyanyikan oleh 2 org singh.)
*******************************************
Then,Yang paling obvious sekali bila dipanggung.
Ramai dikalangan orang melayu yang akan menolak dari menonton cerita melayu dari filem mat saleh.
Tapi,yang tu aku sedikit setuju.Sebab cerita melayu sendiri kadang-kadang tak best dan menyakitkan hati.
Sampaikan terasa rugi selepas menontonnya.
Tapi,ade jugak cerita mat saleh yang buat aku frustrated.
Macam ending yang tergantung dan penuh tanda tanya.
Tapi,kalau bab grafik ngan action,aku rasa cerita mat saleh tu yang hebat.
Ok.stop sampai sini..

P/s:Dulu masa abg ak nak tengok wayang,aku pernah cakap yang dia umpama membeli tiket ke neraka.Tp,tu masa aku sekolah rendah dulu.Sekarang gilirang aku pulak..haha..

6 comments:

Master J said...

hehehe aku terasa bro =p

lagu melayu aku JARANG minat..tp kalau ada yg aku minat..it means lagu 2 mmg best ah..sbb aku susah nk suka lagu melayu..

tp movie plak, aku mmg boycott..mcm boycott brgan Israel =p mmg xpnah tgk..on tv aku xtgk..so jgn harap aku nk kuarkan duit n tgk kt wayang =p bg aku smua bosan..dhlah dlm citer2 kita ni..kita dpt tgk smua bnd yg Melayu2 kita TAK patut buat..buat fras je tgk ppuan2 dlm industry kita dressing mcm diva2 barat..

kalau lah Melayu kita enthusiastic dlm bidang2 lain the same way mereka enthusiastic dlm bidang hiburan..sure lg byk manfaat org kita akan dpt..juz think lah..R&D,IT, food, biotech, medicine, smua yg dominate non-Malay, Malay dominate apa? dunia hiburan n gelanggang rempit..kalau lah Melayu2 kita lbh aktif dlm bidang2 academic..x ke lg bgus bg kaum kita?

honestly aku bosan dgn mentaliti Melayu kita..smua nk popular..nk jd artis..mcm 2 je kehidupan yg ada..

MNM said...

hmm, lagu sesetengahnye seperti era zaman kegemilangan rock kapak memang best.Sekarang, stgh best, stgh x. Kalo citer, skrg tgh layan Spa Q. Kalo rosyam berlakon, tak tgk dh...

Kalo movie, satu dua je yg lepas quality control(MNM Quality control, yg len cam hampeh.

Oleh itu, sokonglah industri hiburan tanah air.....

Huzai Mansor said...

Dah tengok filem Cinta U-Turn?

Menyampah. Adengan Fasha Sendat menari dengan seksi saja kot daya tarikan cerita tu.


Dan aku download. Tak tengok di panggung wayang. Rugi duit.


Macam Master J cakaplah. Semua mau popular, jadi artis. Memang program realiti tv nyanyi-nyanyi didominasi orang melayu.


Sampaikan majalah sensasi tabloid dan cerita hantu karut Mastika tulis: "orang Melayu adalah orang seni. Seni yang menggerakkan jiwa Melayu. Bukannya bisnes, itu jiwa kaum lain." dan lepas tu komplen yang ekonomi negara dimonopoli kaum lain. Logik ke? Dah jadi enabler lepas tu mau komplen?


Lepas tu gosip sana-sini. Artis tu beromen dengan anak orang lah, artis ni sombong lah. People concerning themselves with trivial facts that's never gonna affect their lives anyway.


Menyampah I.

Mr Jagatraya said...

MasterJ-huhu.opinion yg bagus..Org melayu ni silapnya terletak pada situla.
Kalau bab-bab hiburan ni memang no 1.
Tambahan lagi progrm realiti yg melambak-lambak skrg ni.
Tp,bab-bab benda yg membazirkan duit dan masa,mmg org kita ni hebat.
Satu,lagi org melayu ni cept rasa nk popular dan nak jdi popular.
Bagus2.Nice comment.

MNM-Kalau filem or drama bersiri melayu..Aku akan tgk actor ngan actress nye gak.Lepas tu,jalan cerita.Kalau lempab dan berunsur kesedihan,aku malas nak tengok.
Tp,kalau lagu,aku suka lagu era rock kapak.Memang best.

Huzai-cinta u-turn..Pernah dengar,tp tk pernah tgk lagi.
Tp,yg pastinya aku tk suka fasha sandha belakon.
Terlalu tk senonoh..
Bukan fasha sandha je,malah artis2 yg lain pun sama..
Hmmm.ntahla..Sape yg perlu dipersalahkan..

Matematis Muda said...

gua memang semak dengan lagu2 melayu neh..kalau setakat dengar tu ok la kot..tapi kalau nak layan tu gua memang tak boleh la..lagi pun lagu melayu yang gua layan kebanyakannya lagu zaman2 dulu..so skerang ni gua bagi kat budak2 hindi jela yang layan lagu2 baru..eh silap, maksud gua, budak2 indie la..lagipun banyak mana je pun lagu melayu yang main rentak gua..kalau ada pun, dragon red..ada lagi ke lain?

kesimpulannya, baik gua layan lagu jepun..lirik diorang lagi berkualiti

Mr Jagatraya said...

MM-yeke.Pttla gua selalu dgr lu nyanyi lagu Ramlah Ram kat blk air.Haha.