Friday, August 8, 2008

Antara Dua darjat

Sebelum entri ni ditaip dengan panjang lebar,eloklah tanya diri sendiri soalan ni

*Apakah akan anda lakukan jika tergolong dalam golongan orang berada.
*Apakah akan anda lakukan jika tergolong dalam golongan ibubapa berpendapatan rendah

2 persoalan tadi sudah cukup untuk mengenal pasti macammana jenis seseorang itu.
Cuba ambil soalan kedua dulu.
Sesetengah manusia terutamanya si anak yang mempunyai ibubapa yang bermasalah dalam ekonomi keluarga,enggan mengaku bahawa dirinya tergolong dari golongan yang kurang berada.
Jika seseorang itu (dikira kurang berada) membelanjakan wangnya secara berjimat cermat dan terurus,itu perkara normal.Sebab makhluk jenis ni tau menggunakan duit untuk sesuatu yang perlu sahaja.
Tetapi,jika kamu terserempak dengan seseorang yang berkategorikan yang kedua ni tidak normal dalam perbelanjaan harian.AWAS!!
Aku pernah berkenalan dengan seorang kawan ni(tak pasti status kawan) yang kerapkali menggunakan wang ke tahap maksimum.Walaupun dia ada biasiswa alfitifiti'in,itu perkara yang ketiga.
Maksud maksimum disini adalah mengenai mismanage the money.Kalau orang kaya yang makan secara grand di tempat-tempat high class mahupun fastfood dalam masa yang singkat,that's normal.
Tapi,beliau ni seringkali menggunakan wangnya di tempat-tempat menjual handphone,ditempat-tempat makan fastfood,dipusat membeli belah dan lain-lain lagi.Kalau pasal handphone,bagi aku cukupla sekadar nokia 3310.Boleh mesej dengan call sudah.
Yang lebih menyedihkan bila beliau kehabisan wang di waktu yang sepatutnya orang still berwang banyak lagi.
Maka,proses peminjaman kepada kawan-kawan terdekat pun dilakukan.Sekali lagi yang menyedihkan bila beliau menghadapi tempoh pembayaran.(Cukup setakat ni bahagian kedua)
Patah balik ke bahagian pertama yang mana anda berada di golongan orang berada.
Maksudnya ibubapa berpendapatan tinggi.
Sebahagian belia ataupun remaja dalam case ni hidup enjoy dalam life mereka bersama wang especially bersama kawan-kawan.Itu perkara biasa.Normallah tu.
Aku pernah jumpa seorang makhluk yang pada mulanya aku tak pasti identitinya.Sekali pandang macam orang typical.Pakaian,kasut dan others material tidak menunjukkan status sebagai seorang anak orang berada.Aku suka orang macam ni.Tapi,semuanya terbongkar bila parentsnya datang dengan mercedes mata belalang untuk melawat beliau.
Bila ditanya kawan-kawan setempatnya,barulah aku ketahui bahawa dia ni anak orang kaya gombak(bukan tempat sebenar).
Perghhhh! low profile dan lain dari yang lain.
Bila ditanya tentang statusnya,dia akan membalas dengan steadynya
"kalau kaya pun bapak aku,bukan aku pun"
Perghhh,memang berbeza.
Pernah tak korang jumpa 2 jenis makhluk yang berbeza sebegini?
Haha.Both are looking same in hair's colour but different in their characteristic...
**************************************
Kalau pasal harta,hadis nabi ada menyatakan bahawa antara orang kaya dan miskin,yang akan masuk lebih awal ke syurga adalah orang miskin.
Reasonnya?
Setiap harta yang dipunyai akan ditanya kemanakah ia digunakan.
Kalau harta pun sedikit,sedikitlah soalan yang ditanya mengenai hartanya.
Kalau banyak?
Jawab la sendiri.Mekasih.

p/s:Mengenai aku? I'm in the middle.huhu.Aku tak termasuk la tu dalam lingkungan cite diatas..

1 comment:

Ais Cair said...

wei....td aku bg mkn haiwan kau kt sblh tuh...best dowh...pastu aku senyum sorang2 sbb haiwan kau 2 pelahap rupenya...hahaha..ape yg kau m'carut kt antara 2 darjat nih....hurmmmm....bese r manusia...
si pemerhati jgn jd pelabel plak....sbb label hy tuk mkanan n bhn kimia shj....hahahaha